wtorek, 8 czerwca 2010

Dlaczego dokument?

Dlaczego warto oglądać, robić i rozmawiać o filmach dokumentnych? Pytamy krytyków, dystrybutorów, twórców i miłośników tego gatunku sztuki opowiadania.



- Prawdziwe życie jest ciekawsze od wszystkiego, co jesteśmy w stanie wymyślić.
Kevin Macdonald
reżyser

- Lubię kino społecznie zaangażowane bo daje wiarę w ludzi oraz sens sztuki filmowej.
Artur Liebhart
dyrektor Festiwalu Planete Doc Review



- Dzięki filmom mam możliwość poznawać miejsca i ludzi, do których pewnie nigdy bym nie trafił, mogę zadawać pytania, których nie mógłbym zadać (lub nie miałbym śmiałości zadać). Film staje się więc pretekstem do poznawania i bycia bliżej ludzi.
Piotr Stasik
reżyser, animator kultury


- Film dokumentalny to walka o poszukiwanie sensownego związku pomiędzy tym, co widać, co się wydaje, a tym co się przeczuwa.

Kinga Gałuszka
krytyk filmowy


Dlaczego robię dokumenty?
- Bo coś się wokół dzieje, we mnie też i próbuję to połączyć.
- Bo lubię zadawać pytania o radość, strach, ból, nadzieję.
- Bo chcę zrozumieć jak to jest.
- Bo nie wierzę w obiektywny zapis.
- Bo kaprys Pana Boga cenię ponad moją wyobraźnię.
- Bo ciekaw jestem, czy inni czują podobnie do mnie.
- Bo to mój wybrany zawód, nie chciałem pracować jako inżynier.
- Bo lubię zagęszczać rzeczywistość, ale tak, żeby jej nie zniekształcić.
- Bo musze zarabiać.

Marcel Łoziński
reżyser
* Z książki "Chełmska 21" na 50-lecie Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, 2000 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz